English

Belépés


Csak egyszer lehet hibázni - Mafilm Audio - DLP esettanulmány

A filmbemutatók utáni illegális letöltések is óriási károkat okoznak a filmstúdióknak -- és még nagyobb lenne a veszteség, ha még a premier előtt szivárogna ki valami. A mozifilmek szinkronizálását végző Mafilm Audiónál ezért nagy hangsúlyt fektetnek az adatszivárgás megelőzésére.

A vállalat

Magyarország legnagyobb presztízsű szinkronstúdiója a Mafilm Audio Kft. Évente több mint száz nagyjátékfilm "magyar hangja" készül a Róna utcai stúdióban: 2011-ben 60 mozi- és 70 DVD-filmet szinkronizáltak itt -- mondja Kálmán András, a vállalat ügyvezető igazgatója. A cégnél folyó munka magas szakmai színvonalát jól mutatja, hogy egyetlen kivétellel az összes nagy stúdió (Universal-Paramount, Dreamworks, Sony Pictures, Columbia-TriStar, Warner, 20th Century Fox vagy a függetlenek jó része) a Mafilm Audióval készítteti filmjeinek magyar szinkronját.

A probléma

Ezt a hírnevet azonban nem adják ingyen, azért nagyon keményen meg kell dolgozni. Magyarországon általában már a nemzetközi premierrel közel egy időben, azt legfeljebb néhány hetes késéssel mutatják be a filmeket. Ez pedig azzal jár, hogy a Mafilm Audio még jócskán a bemutató előtt megkapja a kész film hang- és képanyagát. (A 2012. decemberében mozikba kerülő Hobbit anyagai például már szeptemberben megérkeztek a céghez.)
Magyarországon viszont virágzik a kalózmásolatok piaca: az illegális letöltések különféle felmérések szerint 50-70 százalékkal csökkentik a piaci bevételeket. A stúdiók ezért rendkívüli módon vigyáznak filmjeikre, és ennek részeként a szinkronpartnerektől is szigorúan megkövetelik, hogy onnan ne szivároghasson ki sem a film képe, sem a hangja és különösen nem a kettő együtt.
"Ebben a szakmában csak egyszer lehet hibázni, nemigen kap senki második esélyt", érzékelteti a helyzet komolyságát Kálmán András. Még az 1990-es évek első felében (vagyis az internetkorszak előtt, amikor még a jelenlegi ügyvezető sem dolgozott ott) történt, hogy a Terminátor 2 anyaga kikerült a stúdióból. A kalózkópiáról egyértelműen megállapítható volt, hogy az egyik vetítőablakból vették fel kamerával a filmet. Andy Vajna, aki nem csak a film egyik producere, hanem a forgalmazó InterCom tulajdonosa is volt, azzal fenyegetőzött, hogy a történteket megírja a többi nagy stúdiónak is. "Ha ezt tényleg megteszi, akkor nagyon hosszú ideig egyetlen nagy stúdió sem teszi be a lábát a Mafilm Audióba. Végül sikerült meggyőzni Andyt, hogy egy ember butasága miatt ne sújtsa az egész céget", eleveníti fel az esetet Kálmán András.
A védelem több szinten is zajlik. Először is alaposan megválogatják a dolgozóikat: csak olyanokat vesznek fel, akit legalább két szakmabeli ajánl. Másrészt mindenki munkaszerződésében szerepel, hogy ha valakire csak a gyanú árnyéka vetül, azonnal repül a cégtől. Harmadrészt, a munkafolyamatokban biztonsági kérdéseket is szabályoznak (például a szövegkönyvek útjának követése).
Az adminisztratív kontrollok a digitális korszakban azonban egyre kevésbé tudják biztosítani a megfelelő védelmet. Manapság már a filmek képe és hangja is digitális formában, hálózaton keresztül érkezik a szinkronstúdióba, és házon belül is hálózaton keresztül vándorol egyik munkahelyről a másikra a félkész anyag. A nagy  kapacitású, de kisméretű adathordozók (pendrive-ok, USB-s merevlemezek) pedig könnyű módszert kínálnak komplett filmek eltulajdonítására.
Egyértelművé vált: adatszivárgás elleni rendszerre (DLP-megoldásra) van szüksége a Mafilm Audiónak.

A megoldás

Bár az igény kézenfekvő volt, a megoldás már korántsem annyira. A Mafilm Audiónál két, egymástól jól elkülönült hálózat működik. Az irodai hálózaton szokványos windowsos számítógépek találhatók, de a szakmai stúdiómunka kizárólag Apple-gépeken folyik. Olyan DLP-rendszert pedig még a Mafilm Audiónál rendszeresen auditot tartó nagy stúdiók sem tudtak ajánlani, amely képes lett volna a Macintosh-környezet felügyeletére és a hordozható adattárolók ellenőrzésére.
A vállalat végül külső tanácsadó segítségével jutott el a Relnethez és az általuk forgalmazott CoSoSys termékekhez. A Relnet képviselői bemutatták a CoSoSys Endpoint Protector 4 A50-es változatát a Mafilm Audiónak, és a látottak meggyőzték a cég képviselőit, hogy érdemes belevágni a munkába. Annyiban viszonylag könnyű volt a kiválasztás, hogy nem is találtak más rendszert, amely Macintosh-környezetre is kínált volna védelmet.
A dolgozók kis száma és a védeni kívánt adatok könnyen meghatározható köre miatt nem volt szükség olyan jellegű adat- és felhasználókategorizálásra, ami a nagyszabású DLP-projekteket megelőzi. "A rendszer kialakításánál egyszerűen a józan paraszti észre támaszkodtunk. Az egyik legfontosabb követelmény az volt, hogy mindig pontosan ellenőrizni és naplózni tudjuk, ki mikor mit csinál a rendszerben. Ezen túlmenően bizonyos pontokon az adatok, állományok másolását, kiírását is tiltani akartuk. Egy harmadik fontos követelmény volt, hogy a tűzfalon kívüli világgal csak központilag kontrollált -- és folyamatosan naplózott -- pontokon lehessen adatokat cserélni, vagyis állományokat küldeni és fogadni", sorolja elvárásaikat Kálmán András.

CoSoSys Endpoint Protector

A megvalósítás

A rendszer beüzemelése nem ígérkezett hosszúnak. Csupán néhány egyeztetésre volt szükség a Relnet szakértőivel, hogy kidolgozzák az ellenőrzések és tiltások pontos rendszerét. A központi, hardveres appliance-ből és a munkaállomásokra telepített szoftveres ágensekből álló CoSoSys A50 kellőképpen rugalmas ahhoz, hogy megtalálhassák az egyensúlyt a biztonság és a hatékony munkavégzés között. A beállítások a rendszer felhasználóbarát, egyértelmű kezelőfelületén gyorsan mentek, és a Mafilm Audio rendszergazdáinak nem okozott a használat betanulása problémát. Mi több, még magyar nyelvű is a rendszer, köszönhetően annak, hogy a fejlesztőcég Kolozsváron működik, és nem okozott gondot a magyarítás.
Ugyanakkor felmerült egy olyan probléma, amely miatt majdnem kútba esett az egész projekt. Mint kiderült, a CoSoSys kliensszoftvere nem támogatta a régebbi, még Motorola-processzorokat használó Macintoshokat, amik az újabb Intel processzoros Mac-ekkel szemben a  korábbi pilot-okon nem vettek részt, mivel éppen olyan jellegű munkák folytak rajtuk, amik a tesztet nem tették lehetővé. Ezeket a Mafilm Audio speciális célfeladatokra használja, amelyekre tökéletesen megfelelnek, így nem is áll szándékában lecserélni őket. A gyártó azonban rendkívül segítőkésznek bizonyult, és alig két hét alatt kifejlesztette a régi Macintoshokhoz való szoftvert. Ezt a verziót a Mafilm Audiónál alkalmazták először, de semmilyen hibát nem tapasztaltak benne.
Nem volt különösebb gond az új biztonsági szabályok dolgozói elfogadtatásával sem. "Családias légkörű cég vagyunk, itt nem lehet ügyvezetői utasításokkal parancsolgatni. Elmagyaráztuk a miérteket, és sikerült elérnünk, hogy a munkatársak elfogadják és magukévá tegyék az új szabályokat, így nem is gondolkodnak a megkerülésükön ", mondja Kálmán András.

A használat

A fejlesztéssel együtt is csupán néhány hetet vett igénybe a rendszer beüzemelése; azóta problémamentesen használja a Mafilm Audio a DLP-megoldást. Az alapelv a teljes tiltás -- mindig csupán ott és annyi időre oldják fel a korlátozást, ahol és ameddig feltétlenül szükséges. A nagy keverőben -- ahol együtt található az egyébként külön kezelt kép és hang -- tiltják a hordozható adattárolókra történő másolást és a külső internetelérést. Ez utóbbit csak olyan esetekben oldják fel, amikor valamilyen külső, csak online elérhető plug-innel kell dolgoznia a hangmérnöknek.
Nem lehet a külső kapcsolatot tiltani annál a szervernél, amely a stúdiók hálózatairól fogadja és tölti oda vissza az anyagokat. Itt viszont nagyon szigorú naplózás történik, és a rendszergazdák azonnal észrevennék, ha valami tiltott dolog történne. A CoSoSys megoldása természetesen nem csak az állományok nevét, hanem azok tartalmát is figyeli, így a fájlok átnevezése sem könnyíti meg az adatok kicsempészését. Hasonlóképpen manuális ellenőrzés folyik a képátíró munkaállomáson, ahol értelemszerűen nem lehet tiltani a másolást. Ahhoz is vezetői engedély kell, hogy filmet másolhassanak a produkciós hálózatról az irodai hálózatra. Nem okoztak gondot a Mafilm Audio által használt Pro Tools használatához szükséges hardverkulcsok sem, mert azokat a CoSoSys rendszere magától felismerte és engedélyezte.
"Sokkal nyugodtabb vagyok, amióta működik a CoSoSys DLP-megoldása. Megnyugtató érzés, hogy még elméletileg sincs senkinek lehetősége egy DVD-n vagy pendrive-on kivinni innen az eredeti vagy a szinkronizált filmet", összegzi a rendszer előnyeit az ügyvezető igazgató. Most tökéletesen elégedettek a megoldással, ami persze nem jelenti azt, hogy ne néznék meg az újabb fejlesztésű funkciókat. A továbblépés egyik lehetséges iránya például a webmail-es kapcsolatok és az online tárhelyek felé irányuló kommunikáció bevonása az ellenőrzésbe, melyet jelenleg a tűzfalak szabályoznak.