English

Belépés


Megmentett levelezés

A vállalati levelezés fontosságára sokan csak akkor döbbennek rá, amikor leáll a rendszer és/vagy elvész egy csomó üzenet. Pedig a jó levelezési mentő- és helyreállító rendszer megtalálása nem ördöngösség.

Vannak informatikai rendszerek a vállalatban, amelyeket olyan természetesnek veszünk, mint a levegőt -- ezért aztán a létezése is csak akkor tűnik fel, amikor hirtelen nincs többé, leáll, összeomlik. Számos helyen ilyen a Microsoft Exchange is. Noha az Exchange-szervereket ritkán tartják kritikus fontosságúnak az üzletmenet szempontjából (és így aztán nem is kezelik őket akként), a legtöbb szervezetnél azért ugyancsak megsínylené a munkamenet, ha a dolgozók nem tudnák elolvasni az üzeneteiket, nem férnének hozzá a megosztott dokumentumokhoz vagy nem látnák naptárukat. (Arról nem is beszélve, hogy az elektronikus levelezés megőrzését már jogszabályok -- mint a híres-hírhedt SOX -- is előírják.)

Ezért aztán az Exchange szerverek védelme fontosabb is lehet, mint gondolnánk. Az adatok elmentése, biztonsági mentések készítése gyakorlatilag alapkövetelmény, de ez sem ér sokat, ha nem tudjuk szükség esetén gyorsan és hatékonyan visszaállítani a rendszert eredeti állapotába. Ilyenfajta eszközökkel az Exchange is rendelkezik, de a legtöbben mégis inkább valamilyen külső gyártótól származó terméket szeretnek igénybe venni erre a célra. No de hogyan válasszuk ki az igényeknek és a célnak leginkább megfelelő rendszert? Számos automatizált mentő- és helyreállító rendszer kapható a piacon, de nem egyszerű megtalálni közöttük azt a megoldást, amely a sebességet, a részletességet, az adatvédelmet vagy az archívumok kezelését tekintve is pontosan azt nyújtja, amire szükségünk lehet.

Gyorsaság és részletezettség

Egyértelmű, hogy az egyik legfontosabb szempont a helyreállítás gyorsasága: minél tovább tart egy leállás, annál nagyobb kárt okoz a szervezetnek. A felhasználók az első tíz percben talán csak morognak a bajszuk alatt, de az összesített dolgozói harag hamar elsöpörheti az IT-t, ha a levelezés hiánya miatt nem tudnak reagálni a vevői panaszokra, a megrendelésekre vagy éppen nem tudnak ajánlatokat elküldeni egy potenciális ügyfélnek. Szóval a helyreállítás nem lehet túl gyors.

Egy másik fontos tényező az adatok részletezettsége. Bármikor előfordulhat, hogy egyetlen levelet keresünk a szénakazalban (például egy elbocsátott dolgozóval kapcsolatos perben): ilyenkor nagyon nem mindegy, hogy képesek vagyunk-e csupán azt az egy levelet, mappát esetleg postaládát kikeresni és visszaállítani, vagy az egész mentést helyre kell állítani, és utána keresgélni benne.

Az alapelv viszonylag egyszerű: minél nagyobb részletezettségű a mentési folyamat, annál több opcióból választhatunk a helyreállítás során. Ha minden "építőkockát" külön mentünk (az angol szakkifejezés szerint ez a brick-level mentés), akkor lehetőség lesz egyesével helyreállítani a keresett leveleket.

De ennek az előnynek megvannak a maga hátulütői is. A brick-level mentés akár 20-30-szor annyi időt vehet igénybe, mint egy szimpla adatbázis-mentés; ez hosszú órákat is jelenthet egy nagyobb szervezet esetében. Ráadásul az ilyen mentés sokkal-sokkal több helyet igényel. Ha mondjuk az egyik dolgozó húsz kollégának küldött el egy egy megabájtos levelet, a brick-level mentés külön-külön elmenti mind a húszat -- az egy megabájtból így lesz hirtelen 21. Ha pedig mappákra és postaládákra is akarunk keresni, azokra külön mentést kell csinálni. Ezért aztán a legtöbb Exchange-adminisztrátor ahhoz a megoldáshoz folyamodott, hogy készített mentést a teljes adatbázisról (mert csak így lehet helyreállítani a teljes szervert), és elvégzett egy brick-level mentést is (ha csak egy levelet akar megkeresni).

Az igazi az lenne, ha egy megoldás egyesítené tudná a két megközelítés előnyeit, azok hátrányai nélkül.

Mikor mentsünk?

Amióta szinte mindenki laptoppal és mobiltelefonnal intézi ügyeit, egyre kevésbé van olyan napszak, amikor egy levelezőszervert le lehet állítani a mentés kedvéért. Nemzetközi vállalat esetében (vagy ha kiterjedt nemzetközi kapcsolatai vannak a cégnek) a levelek a nap bármely szakában jöhetnek-mehetnek: bármikor is állítjuk le a szervert a mentés kedvéért, megakasztjuk a normál üzletmenetet. De ha éjszakára le is lehet állítani a szervert, nem biztos, hogy a mentésre rendelkezésre álló idő (a backup window) elegendő a feladat elvégzésére. Lehetőség szerint olyan mentési megoldást kell keresni, amelyik a normál munkamenet megzavarása nélkül képes teljes körű mentést végezni.

De nem csak a mentési idő okozhat szűk keresztmetszetet, hanem a helyreállítás is. Egyre több olyan vállalat van, amelyik percek alatt szeretné újra működőképes állapotban látni az összeomlott Exchange-szervert, miközben legfeljebb néhány e-mail elvesztését tartja elfogadhatónak. Ezért is fordult nem egy Exchange-rendszergazda figyelme az úgynevezett folyamatos adatmentés (continuous data protection, CDP) felé, amely gyakorlatilag minden egyes (blokk- vagy állomány szintű) írási műveletet azonnal ment.

A rossz hír az, hogy Exchange-környezetben nem sok értelme van a CDP-nek. Még ha meg is lehetne valósítani a tényleges CDP-mentést, az óriási teljesítménybeli megterhelést jelente a rendszer számára, iszonyúan költséges lenne (egy teljes párhuzamos rendszert kell kiépíteni, nagysebességű adatkapcsolattal), és működtetése sem egyszerű. Nem véletlen, hogy a CDP-t leginkább csak igen feladatkritikus rendszerek (például pénzügyi tranzakciós rendszerek) védelmére alkalmazzák. Bármennyire is fontos a levelezés, ennyit azért nem meg minden egyes levél védelme: tökéletesen megfelelhet egy rendszer, amely közel folyamatos adatvédelmet (near CDP-t) kínál.

Mire mentsünk?

Mi sem egyszerűbb, mint teljes mentést készíteni egy adatbázisról. Egyszerű, de igen sok tárhelyet igényel, márpedig a tárhely drága és soha nem elég. Egy jó mentési megoldás képes az adatokat tömöríteni, hogy sokkal kisebb helyet foglaljanak, költséget takarítva meg a szervezet számára, mind infrastruktúrában, mind munkaerőben.

Az is tény ugyanakkor, hogy a tömörítés lassítja a mentést: minél nagyobb fokú a tömörítés, annál többet kell számolnia a rendszernek, következésképpen annál tovább tart a folyamat. Nagy segítséget jelenthet, ha a mentési rendszer többféle opciót kínál a szakembereknek, hogy egyensúlyozni tudjanak a szükséges tárterület és a mentési idő között.

A sokrétű funkcionalitás azonban kétélű fegyver. A szoftvervilágban a bőséges funkcionalitás túl gyakran jár együtt a nehézkes, átláthatatlan használattal. Nem sokat ér egy olyan mentési-helyreállítási rendszer, amelyet a cégnél csak egy-két ember tud kezelni. Legalább a helyreállítási lehetőségeket úgy kell kialakítani, hogy szükség esetén egy kevésbé tapasztalt informatikus munkatárs -- ne adj isten, egy felhasználó -- is képes legyen a rendszer működőképessé tételére.

A megoldás

Szerencsére van olyan termék, amely minden fenti követelménynek megfelel: az Acronis Recovery for Microsoft Exchange.

Acronis Recovery For MS EXCHANGE

A szoftver már az alapvető, adatbázis szintű, tömörítetlen mentésnél megmutatja, hogy mennyivel gyorsabb vetélytársainál: egy tesz során a 78 gigabájtos levelezési adatbázist alig 12 perc alatt mentette el, amivel öt legnagyobb konkurensét is maga mögé utasította. A rövidebb mentési és helyreállítási idők pedig nagyobb rugalmasságot adnak a rendszergazdáknak és kímélik az informatikai infrastruktúra erőforrásait.

Tovább gyorsítja az Acronis működését, hogy képes az inkrementális mentésre, illetve egyes postaládák vagy akár levelek helyreállítására. Nincs szükség külön adatbázis szintű és brick-level mentésre: a rendszer egyesíti a teljes mentés gyorsaságát a brick-level mentések részletezettségével. Egyetlen mentési folyamat eredményeképpen áll elő olyan backup, amely alkalmas a teljes levelezőrendszer, illetve egyes levelek, mappák vagy postaládák helyreállítására.

Lehetőséget teremt az Acronis Recovery for Microsoft Exchange az online mentésre is. Első lépésként készít egy  image-et a működő Exchange adatbázisról és a tranzakciós logról, majd megcsinálja a mentést az adatbázisról. A mentés ideje alatt az adatbázis állományai zárolva vannak, ezért a bejövő és kimenő üzenetek miatti változásokat a tranzakciós logba menti, majd onnan egészíti ki velük a biztonsági mentést.

A közel folyamatos adatvédelem is megvalósítható az Acronis termékével. A felhasználók már az adatbázis teljes körű visszaállítása előtt tudnak új leveleket küldeni és fogadni a Dial Tone funkció révén; ezalatt egy külön folyamatban a háttérben folyhat az adatbázis helyreállítása. A helyreállítás sebességét a rendszergazda szabályozhatja, így a művelet nem befolyásolja hátrányosan az újra megindult levelezést.

Különlegessége a szoftvernek, hogy többszintű tömörítést kínál. Mód van az adatok tömörítetlen mentésére is, de választható a normál, az emelt (high), a maximális (maximum) és a végső (ultimate) szintű tömörítés is. Maximális tömörítés mellett a mentés az eredeti adatbázis méretének csak tíz százalékát teszi ki! Ezt egészíti ki egy fejlett szűrő funkcionalitás, amivel a mentésből kizárhatók bizonyos elemek (törölt elemek, grafikus mellékletek).

És végül az Acronis Recovery for Microsoft Exchange a tapasztalatlan rendszergazdák dolgát is megkönnyíti. Az Acronis Backup Strategy Assistant nevű funkció grafikus felülettel könnyíti meg a mentési stratégia összeállítását és végrehajtását, valamint a szükségessé vált helyreállítási feladatok elvégzését.